By Viepyr på onsdagen den 17 november 2021
Inlagd i excel
svar 5
Gillar 0
Visningar 5.5K
Röster 0
Hälsningar,

Jag skapar en uppdragslogg för mitt arbete och jag har Sheet1 som fungerar som en visning av vem som har vilken utrustning som är tilldelad dem. Denna information är uppdaterad från andra blad. På dessa andra ark har jag en rullgardinslista för villkorlig formatering med 5 färger huvudsakligen vit, röd, gul, grön och cyan för Ej utfärdad, saknas, ur drift, utfärdad respektive returnerad.

Jag har varan som är utfärdad med ett ID-nummer som FL-01 för att indikera vilken vara de har utfärdats. Jag skulle vilja behålla den informationen i sin cell men uppdateras med motsvarande färg när jag väljer den från rullgardinsmenyn.

Av konfidentialitetsskäl kan jag inte ladda upp filen men jag kan säga att jag har 9 kolumner från C till L och 29 rader. Varje kolumn C till L har sitt eget ark som motsvarar det.

Ett annat exempel: Jag vill att kolumn D med FL-01 i cell D8 ska visa grönt från rullgardinscellen i C-8 på ark2 och ändras när jag ändrar rullgardinsvalet.

Tack på förhand

Viepyr
Jag antar att det jag skulle vilja göra inte är möjligt i Excel eller så har jag inte förklarat det tillräckligt bra.

Tack,

Viepyr
·
2 år sedan
·
0 Likes
·
0 Röster
·
0 Kommentarer
·
Hej Viepyr,

Kan du skicka filen till oss (vänligen radera din privata information och ersätt dem med aa, bb, ...)? Jag förstår inte riktigt din fråga.

Amanda
·
2 år sedan
·
0 Likes
·
0 Röster
·
0 Kommentarer
·
Tack för att du svarade, så här kommer det.

I filen har jag Sheet_1 som är skyddad och inte redigerbar och Sheet_2 som inte är skyddad. På Sheet_2 har jag kolumn E som heter Status med en rullgardinslista som innehåller 5 objekt. 4 av dem är färgkodade.

Det jag vill göra är att när jag väljer Utfärdat blir cellen grön. Jag skulle vilja att den färgen skuggar motsvarande cell på Sheet_1 utan att ändra innehållet i den cellen.

Jag har ställt in arken där jag anger data i C8, det fyller i motsvarande cell på Sheet_1

Jag hoppas att det är lite tydligare.

Viepyr

  Testa File.zip
·
2 år sedan
·
0 Likes
·
0 Röster
·
0 Kommentarer
·
Hej Viepyr,

Kan du avskydda ark 1? Om du kan, gör så här:

1. Klicka på cellen H2 från blad 1 och sedan på Hem fliken, i Stil grupp, klicka Villkorlig formatering > Ny regel. Klicka på det sista alternativet i popup-fönstret - Använd en formel för att avgöra vilka celler som ska formateras.
  färg fill.png


2. Klicka sedan på uppåtpilen för att välja cellen C2 på arket Flashlisht_Holster. Kom ihåg att ta bort $ efter att ha valt att göra cellreferensen dynamisk. Sen Lägg till ="saknas"Eller så kan du bara kopiera =Ficklampa_Hölster!C2="Saknas" i lådan.
färgfyllning 2.png


3. Klicka nu bildad för att välja bakgrundsfärg. Klicka sedan OK.

Upprepa ovanstående 3 steg för att skapa regler för de andra fyra Status.
=Ficklampa_Hölster!C2="Utfärdad" > grön
......


När du är klar med reglerna kan du bara dra fyllningshandtaget nedåt för att tillämpa reglerna på cellerna under H2.

Säg till om det fungerar

Amanda
·
2 år sedan
·
0 Likes
·
0 Röster
·
0 Kommentarer
·
Vacker!

Tack så mycket! Jag var inte 100 procent säker på att det skulle vara villkorlig formatering eller skulle behöva ge mig in i VBA-kodning.

Jag har ett annat problem som jag skulle skapa ett inlägg om när jag har tid men för närvarande löser detta mitt problem.

Återigen, tack så mycket.

Viepyr
·
2 år sedan
·
0 Likes
·
0 Röster
·
0 Kommentarer
·
Visa hela inlägget