Anonym användare
  Tisdag, 20 September 2022
  2 svar
  4.8K besök
0
Röster
Ångra
Eftermiddag:

Få en specialgjord Excel-arbetsbok (inte en mall)
har 12 ark - 1 för varje månad uppdelat på måndag - fredagsveckor
Ha ett huvudark som summerar siffror från varje vecka och placerar dem i en cell på masterarket (Tänk år till datum)
Det här fungerar bra

Försöker att:
Ta det numret på masterbladet som ändras från vecka till vecka
Dividera det numret med veckotalet (38, 39,40, etc)
och placera det genomsnittet i en cell för den specifika månaden för den motsvarande veckan. (veckomedelvärde)

Provade nästan allt, men allt som visas är ett datum
så med generiska påhittade siffror använder jag den befintliga formeln
Jag har en tom cell på varje vecka i varje kalkylblad som placerar veckonumret, för den här övningen använder jag 3-7 oktober (mån-fre) vecka 41, den "Vecka 41"-cellens formel är: =VECKANNUM(B1,2, 1) (Tar datum från B3, måndag och bestämmer veckonummer. placerar det i AXNUMX (kan vara vilken cell som helst)
Jag skickar in veckorapporter, och det vill nu ha "genomsnittet"
Jag måste ta summan från masterarket ='2022 Master'!B17 (B17 är cellen där numret går , det är ett år hittills löpande totalt,
dividera det numret med veckotalet från oktobers motsvarande vecka och placera beräkningen i O19 bredvid den specifika veckan.
Allt jag får är en dejt, oavsett vad jag har provat

För de som följer med skulle nästa vecka vara 42 så den bör ta den ökade summan från huvudarket, dividera med 42 och placera
det i O44 och så vidare. resultatcellen kan vara var som helst på sidan.

Några idéer om hur man gör detta utan att formatera om en hel massa celler?,
Hur delar man 2 celler som har formler i sig för att bestämma totalsumman i en annan cell...

Tack på förhand
1 år sedan
·
#3081
0
Röster
Ångra
Hej där,

Kan du bifoga en exempelfil? Så att vi bättre kan förstå din fråga :)

Amanda
1 år sedan
·
#3082
0
Röster
Ångra
År hittills (Master) Total.png Weekly File sheet.png År hittills (Master) Total.png Ska försöka förklara bättre, har inkluderat 2 grafik så att den allmänna sammanfattningen kan erhållas, svårt att tillhandahålla
en grafik som jag får lov att...
Veckografik:
Filer placeras varje dag i lämplig kolumn (filantalet ändras dagligen)
Filer summeras varje dag i den blå linjen längst ner och placeras i den gröna linjen
I slutet av veckan summeras alla veckofiler (nummer under det gröna längst ner)(52)
Det numret (52) överförs till och läggs till totalsumman för år till datum på År till datum (Master) Sheet
(Detta är dynamiskt, och totalarkets totalsumma (B17) ändras varje dag)

Det jag letar efter att göra är att ge ett veckomedelvärde för den specifika veckan (38,39,40 etc)
och placera den antingen bredvid vecko- eller månadssumman (cellplacering spelar ingen roll, kan vara vilken cell som helst)
Så formeln när du försöker göra detta är:

(B17 är cellnumret där numret för år till datum finns på huvudarket)
när jag väljer en tom cell på veckobladet och använder formeln
='2022 Master'!B17/39 den ska placera resultatet av talet i cellen
enligt min uppfattning är den formeln tänkt att ta det stora talet på masterbladet på B17 och dividera det med veckotalet (39) för att få ett genomsnitt för veckan.

Allt det ger mig är en dejt och inte ens dagens dejt...

Veckogenomsnittet måste nu inkluderas med varje vecka, så om det finns ett enklare sätt att göra detta på, så är jag helt i öronen
någon formel som tar filnumret från år till datum och dividerar med motsvarande veckonummer (38, 39,40 etc)
om jag måste placera detta i en cell för varje vecka så är det bra, men trodde att det fanns ett bättre sätt, för det finns alltid ett bättre sätt?
För närvarande är VB inte ett alternativ, så för tillfället är det manuellt.... Weekly File sheet.png
  • Sida:
  • 1
Det finns inga svar på det här inlägget än.