Tuesday, June 22, 2021
  1 svar
  5.3K besök
Hur kan jag skapa datavalidering i en cell som är beroende av vad som anges i ett annat samtal? Exempel: I A1 har jag en datavalidering som ritar från en lista över skolämnen. Användaren kan välja ett av ämnena från rullgardinsmenyn. Rullgardinsmenyn i B1 kommer att variera beroende på vad som valdes i A1. Om A1 har "Matematik" kommer B1 att tillhandahålla alternativ för olika matematikklasser. Om A1 har "Public Speaking", kommer B1 att tillhandahålla alternativ för olika talarkurser. 10.0.0.0.1
10 månader sedan
·
Hur kan jag skapa datavalidering i en cell som är beroende av vad som anges i ett annat samtal? Exempel: I A1 har jag en datavalidering som ritar från en lista över skolämnen. Användaren kan välja ett av ämnena från rullgardinsmenyn. Rullgardinsmenyn i B1 kommer att variera beroende på vad som valdes i A1. Om A1 har "Matematik" kommer B1 att tillhandahålla alternativ för olika matematikklasser. Om A1 har "Public Speaking", kommer B1 att tillhandahålla alternativ för olika talarkurser. 10.0.0.1

För att uppnå detta i Excel kan du använda namngivna intervall och funktionen INDIREKTA för datavalidering.

Här är stegen:

1. Skapa namngivna intervall för de olika klasserna som motsvarar varje ämne. Döp till exempel intervallet för matematikklasser som "Math_Classes" och namnge intervallet för Public Speaking-klasser som "PublicSpeaking_Classes".

2. Ställ in datavalidering för cell A1 för att skapa en rullgardinslista med skolämnen.

3. Ställ in datavalidering för cell B1, men istället för att direkt referera till ett område, kommer du att använda funktionen INDIREKTA för att dynamiskt referera till området baserat på urvalet i cell A1.

Så här kan du ställa in datavalideringen för cell B1:

1. Välj cell B1.
2. Gå till fliken "Data" i Excel-bandet.
3. Klicka på "Datavalidering" i gruppen "Dataverktyg".
4. I dialogrutan Datavalidering väljer du "Lista" från rullgardinsmenyn "Tillåt".
5. I fältet "Källa" anger du följande formel:
'' '
=INDIREKT(A1 & "_Klasser")
'' '
Den här formeln refererar dynamiskt till det namngivna intervallet baserat på värdet i cell A1. Till exempel, om "Mathematics" väljs i cell A1, kommer formeln att hänvisa till det namngivna området "Math_Classes", och om "Public Speaking" väljs, kommer den att hänvisa till "PublicSpeaking_Classes".
6. Klicka på "OK" för att tillämpa datavalideringen.

Nu, när du väljer ett ämne i cell A1, kommer rullgardinsmenyn i cell B1 automatiskt att uppdateras för att visa motsvarande klasser för det ämnet.
  • Sida:
  • 1
Det finns inga svar på det här inlägget än.