Lördag, 28 augusti 2021
  2 svar
  5.6K besök
0
Röster
Ångra
Hej där,
Briljant funktion för att dela upp data till nya kalkylblad. 
Ibland inkonsekvent namngivning av arbetsbladen när du väljer "Värden på kolumn" som nytt kalkylbladsnamn. Återgår till "Sheet 1" osv. 
Vad är det för regel som avgör detta?
Finns det några lösningar så att de delade data får namnet värdet på kolumnen varje gång?
Tack
naomi
 
2 år sedan
·
#2284
0
Röster
Ångra
Hallå,
Tack för feedbacken.
Bra tänkt, vi kommer att överväga att förbättra det i de kommande versionerna.
1 år sedan
·
#3211
0
Röster
Ångra
Hej Naomi, jag märkte att funktionen kommer att använda "Sheet #" om värdet inte uppfyller namnreglerna i Excel. Jag försökte använda företagsnamn och dessa bröt ofta mot minst en av dessa regler. Jag började skapa en ny kolumn som var en "säker" version av företagsnamnet och detta beteende försvann. Officiella regler från Microsoft

  • Var tom.
  • Innehåller mer än 31 tecken.
  • Innehåller något av följande tecken: / \ ? * : [ ]
  • Börja eller sluta med en apostrof ('), men de kan användas mellan text eller siffror i ett namn.
  • Få namnet "Historia". Detta är ett reserverat ord som Excel använder internt.


Som ett exempel är detta kontonamn för långt: IBM (International Business Machines). Detta är ett standardnamnsystem för våra kunder. Förkortat namn med utökad information inom parentes. I vårt fall skapade vi en ny (dold) kolumn för "Account Name Safe". Rengöring av kontot kan göras på många sätt. I vårt fall gjorde följande vad vi behövde:

Enklaste sättet att lösa är att beskära med 30 tecken
= VÄNSTER (A2,30)
IBM (International Business Machines) blir IBM (International Business M

Som en mer utarbetad lösning var att beskära om koma eller parenteser sågs
=MIN(30,IFERROR(FIND("(",A2-1,100),IFERROR(FIND(",",A2)-1,100))
IBM (International Business Machines) blir IBM
  • Sida:
  • 1
Det finns inga svar på det här inlägget än.