Onsdag, 18 May 2022
  1 svar
  4.8K besök
0
Röster
Ångra
Hej alla!

Eftersom detta är mitt 1:a inlägg tackar jag för att du tar hänsyn till det, speciellt om svaret redan har publicerats.

Här är mitt mål:
Med utgångspunkt från en lång lista med länder (l_country), vill jag tillåta halvautomatisk inmatning (returnerar värden från en rullgardinslista som börjar med de första bokstäverna) samtidigt som jag tillåter valet av flera värden (som kommer att följa varandra med en ",").

För tillfället är jag inspirerad av en VBA-kod som tillåter mig att välja flera (och som fungerar väldigt bra).
Å andra sidan, för endast en rullgardinslista med ett enda val, vet jag hur man använder funktionerna OFFSET, MATCH, COUNTA, COUNTIF som tillåter mig den halvautomatiska inmatningen (med datavalidering).

Min fråga är: hur kombinerar man dessa två frågor? för att kunna göra flerval med halvautomatisk datainmatning. Jag utesluter möjligheten till användarformulär (listan över länder är alldeles för lång för att kontrollera).

Jag hoppas hitta på detta forum några personer som kanske redan har svaret, eller åtminstone kunskapen för att komma med en lösning.
(Jag kan vidarebefordra mitt VBA-skript om det behövs).


Tack på förhand till er alla.



David.
1 år sedan
·
#2738
0
Röster
Ångra
Hej David,

För att göra det enklare, kan du bifoga filen med de formler som du redan har tillämpat?
Och vidarebefordra VBA-koden som tillåter dig att välja flera (och som fungerar mycket bra) här.

Och Kutools för Excel har en funktion som hjälper dig att skapa en sökbar (halvautomatisk inmatning) rullgardinslista med lätthet, vänligen kolla artikeln här: https://www.extendoffice.com/product/kutools-for-excel/excel-searchable-drop-down-list.html
(Om du är en Kutools for Excel-prenumerant kan du använda funktionen direkt. Om inte låter den dig ladda ner och använda gratis i 30 dagar utan begränsning :))

Amanda
  • Sida:
  • 1
Det finns inga svar på det här inlägget än.